aa

Βρίσκεστε εδώ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ ΣΕ ΦΕΣΤΙΒΑΛ, ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ...ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΓΑΖΙΟΥ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2021-22

Διδακτική παρέμβαση πρόληψης και ευαισθητοποίησης ενάντια στο Διαδικτυακό Εκφοβισμό στο Γυμνάσιο Γαζίου

 

cb 


Διδακτική παρέμβαση πρόληψης και ευαισθητοποίησης ενάντια στο Διαδικτυακό Εκφοβισμό (Cyberbullying), υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της συμμετοχής του Γυμνασίου Γαζίου στην Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, στα τμήματα της Α΄ τάξης, από τις εκπαιδευτικούς Πληροφορικής κα Ανδριγιαννάκη Δέσποινα και κα Σκουντή Βούλα.

Το φαινόμενο…

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός (cyberbullying) - επίσης ονομάζεται και ηλεκτρονική παρενόχληση ή κυβερνοεκφοβισμός  -  είναι ένα πολύ σύνθετο ζήτημα. Μπορεί να οριστεί ως η χρήση της τεχνολογίας και πιο συγκεκριμένα, των κινητών τηλεφώνων και του Διαδικτύου, για να πληγώσουν, να αναστατώσουν, να ταπεινώσουν, να απομονώσουν, να παρενοχλήσουν και να φέρουν σε δύσκολη θέση εσκεμμένα κάποιον άλλο.

Μπορεί να είναι επέκταση του εκφοβισμού που συμβαίνει από κοντά, με την τεχνολογία να δίνει στο θύτη μια άλλη οδό για να παρενοχλεί το θύμα του, ή μπορεί να γίνει απλά χωρίς κίνητρο. Μπορεί να συμβεί χρησιμοποιώντας σχεδόν οποιοδήποτε συνδεδεμένο μέσο, από δυσάρεστα μηνύματα κειμένου και εικόνας στο κινητό, μέχρι αγενείς αναρτήσεις και δημοσιεύσεις σε ιστολόγια (blog) και κοινωνικά δίκτυα ή email και στιγμιαία μηνύματα, σε κακόβουλες ιστοσελίδες δημιουργημένες αποκλειστικά με σκοπό τον εκφοβισμό ενός ατόμου ή εικονική κακοποίηση κατά τη διάρκεια ενός διαδικτυακού παιχνιδιού πολλαπλών παιχτών.

Όταν τα παιδιά είναι ο στόχος εκφοβισμού μέσω κινητών τηλεφώνων, παιχνιδιών ή του Διαδικτύου, συχνά μπορεί να αισθάνονται πολύ μόνα, ειδικά αν οι ενήλικες γύρω τους δεν αντιλαμβάνονται το φαινόμενο και τις επιπτώσεις του. Ένα ασφαλές και ευχάριστο περιβάλλον ή δραστηριότητα μπορεί να γίνει απειλητική, επιβλαβής και πηγή άγχους.

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός διαφέρει από άλλες μορφές εκφοβισμού με πολλούς τρόπους: μπορεί να εισβάλει στο σπίτι και στον προσωπικό χώρο του θύματος, το δυνητικό κοινό είναι πολύ μεγαλύτερο, τα δυσάρεστα μηνύματα ή εικόνες μπορούν να διαδοθούν με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα και υπάρχει δυσκολία στον έλεγχο ή/και αφαίρεση οτιδήποτε δημοσιεύεται ή κυκλοφορεί ηλεκτρονικά. Επίσης, εξαιτίας της απρόσωπης φύσης του, υπάρχει μια αίσθηση ανωνυμίας στο διαδικτυακό εκφοβισμό. Αυτό μπορεί να οδηγήσει παιδιά αλλά και ενήλικα άτομα να εμπλέκονται σε δραστηριότητες τις οποίες δεν θα έκαναν στον πραγματικό κόσμο, είτε ως θύτες, είτε ως παρατηρητές.

Η παρέμβαση…

Η Διδακτική παρέμβαση βασίστηκε στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης με αφορμή την προβολή βίντεο το οποίο παρουσίαζε ένα περιστατικό διαδικτυακού εκφοβισμού.

Οι στόχοι της παρέμβασης ήταν:
•    να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τι είναι ο διαδικτυακός εκφοβισμός
•    να γνωρίσουν τους τρόπους με τους οποίους συνήθως εκδηλώνεται
•    να αναγνωρίζουν ποιοι εμπλέκονται σε ένα τέτοιο περιστατικό και με ποιο τρόπο
•    να γνωρίζουν τις συνέπειες
•    να αποκτήσουν καλές πρακτικές για πρόληψη ή/και αντιμετώπιση του φαινομένου
•    να γνωρίζουν πού να απευθύνονται για βοήθεια ή καταγγελία
•    να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα συμπεριφοράς στο ∆ιαδίκτυο

Στη συζήτηση, μετά την προβολή του βίντεο, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν με έντονο ενδιαφέρον, ενημερώθηκαν από τις εκπαιδευτικούς αλλά και πρότειναν καλές πρακτικές μέσα από τις προσωπικές τους εμπειρίες. Οι στόχοι της παρέμβασης επετεύχθησαν πλήρως.

Εκπαιδευτικοί και  μαθητές/τριες συμφωνήσαμε στα παρακάτω:

•    Μπορούμε να βοηθήσουμε όλοι/ες να σταματήσει ο διαδικτυακός εκφοβισμός καθώς και οι
υπόλοιπες μορφές εκφοβισμού. Αρκεί ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ σε κάποιον που εμπιστευόμαστε, πχ. γονέα, εκπαιδευτικό και ΝΑ ΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΒΟΗΘΕΙΑ!

•    Η σιωπή δεν είναι λύση!
•    Η αναφορά δεν είναι κάρφωμα! Είναι ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!
•    ∆εν υπάρχουν ΑΘΩΟΙ παρατηρητές, είναι ΣΥΝΕΝΟΧΟΙ!

 

Αν χρειαστούμε βοήθεια ή θέλουμε να κάνουμε καταγγελία, κρατάμε αποδείξεις και απευθυνόμαστε:


•    στη Γραμμή Βοηθείας Help-Line  http://www.help-line.gr   τηλ:  210 6007686
•    στη Γραμμή καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο http://www.safeline.gr
•    στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος CYBER ALERT http://cyberalert.gr  τηλ: 11188
•    στο Χαμόγελο του Παιδιού  https://www.hamogelo.gr  τηλ: 1056

 

Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην παρέμβαση αντλήθηκε από την πλατφόρμα eSafety Label και από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (https://saferinternet4kids.gr, http://help-line.gr, http://www.safeline.gr/)

 

Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί της δράσης:
Ανδριγιαννάκη Δέσποινα, ΠΕ86, υπεύθυνη προγράμματος eSafety Label
Σκουντή Βούλα, ΠΕ86