aa

Βρίσκεστε εδώ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας 
 
at 1 
 
36 μαθητές και μαθήτριες των τμημάτων Α2 και Β3 του Γυμνασίου Γαζίου, συμμετείχαν στην εκπαιδευτική επίσκεψη  που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Ηρακλείου, «Κώστας Κοτσανάς», στις 4 Δεκεμβρίου  2023, ημέρα Δευτέρα. Ως συνοδοί της παραπάνω εκδρομής ορίστηκαν οι εκπαιδευτικοί: κα Ρασούλη Σταυρούλα (ΠΕ 02), κα Κοσμαδάκη Ελένη (ΠΕ 05), κα Σιώκη Ελένη (ΠΕ 80) και κα Ζαρμπαφή Μάρα( ΠΕ 02.50).
 
(Για να δείτε τις φωτογραφίες επιλέξετε το παρακάτω εικονίδιο)
Η παραπάνω επίσκεψη πραγματοποιήθηκε  στα πλαίσια διδασκαλίας του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας του Γυμνασίου, καθώς επίσης και στα πλαίσια δράσεων για την  αυτοαξιολόγηση  της σχολικής  μας μονάδας οι οποίες αφορούν την καλλιέργεια και ενδυνάμωση σχέσεων αμοιβαίου σεβασμού, συνεργασίας και εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών.  
 
Ο γενικός τίτλος της εκπαιδευτικής μας επίσκεψης ήταν: "Εισαγωγή στις απαρχές των τεχνολογιών" και  αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιμορφωτική, καθώς οι μαθητές/τριες είχαν τη δυνατότητα να περιηγηθούν στους χώρους του συγκεκριμένου Μουσείου και να γνωρίσουν με βιωματικό και διαδραστικό τρόπο τα ποικίλα εκθέματα - ομοιώματα εφευρέσεων των Αρχαίων Ελλήνων. 
 
Κύριος στόχος ήταν να εξοικειωθούν οι μαθητές μας με την αρχαία τεχνολογική, επιστημονική και πολιτιστική κληρονομιά μέσα από το βίωμα, το παιχνίδι, τη φαντασία και τις κατασκευές.
 
Αρχικά, οι ξεναγοί μας μίλησαν για την αρχαία υδραυλική τεχνολογία  για την ανάπτυξη της οποίας, οι Έλληνες αφομοίωσαν τεχνικές άλλων πολιτισμών, τις εξέλιξαν ή επινόησαν καινούριες με εξαιρετική ευφυΐα, όπως  οι περίφημες εφευρέσεις του 3ου αιώνα π.Χ.: ο υδραυλικός ατέρμων κοχλίας του Αρχιμήδη και η πυροσβεστική  αντλία του Κτησίβιου και Ήρωνος.
 
Έπειτα, μας ανέλυσαν λεπτομερώς τη μέθοδο τηλεπικοινωνιών με τη βοήθεια πυρσών. Άλλωστε, οι τηλεπικοινωνίες, όπως έχει αποδείξει η ιστορία, καθόρισαν και καθορίζουν όχι μόνο την έκβαση ενός πολέμου αλλά και την τύχη ενός ολόκληρου πολιτισμού. Η ανάγκη της ασφαλούς μετάδοσης οποιουδήποτε μηνύματος οδήγησε στην ευφυέστατη επινόηση της κωδικοποιημένης πυρσείας (μεταβίβαση του μηνύματος γράμμα-γράμμα, 3ος αιώνας π.Χ).
 
Στη συνέχεια, μας μίλησαν για τον αρχαιότερο αυτόματο πωλητή στην ιστορία (1ος αι. μ. Χ). Τοποθετούνταν έξω από ναούς και επέτρεπε τη λήψη αγιασμού από τους πιστούς, με τη ρίψη ενός πεντάδραχμου νομίσματος σε αγγείο. Το νόμισμα έπεφτε πάνω στο δίσκο ενός ζυγού, με την εκτροπή του οποίου άνοιγε μια κωνική βαλβίδα και έρεε ορισμένη ποσότητα νερού. Γνωρίσαμε και άλλες συσκευές με αυτοματισμούς, όπως: πόρτες ναών που άνοιγαν μετά από θυσία στο βωμό αυτόματα, αυτόματους κρουνούς, πουλιά που κινούνταν και κελαηδούσαν.
 
Ένα άλλο εξίσου σημαντικής αξίας έκθεμα, ήταν οι ανυψωτικές μηχανές με τη βοήθεια τροχαλίας και τρίποδα για τη μετακίνηση μεγάλων βαρών (λίθων), όπως για παράδειγμα: η τρίκωλος ανυψωτική μηχανή (6ος αι. π.Χ.) που αποτελούσε τον  πρώτο γερανό κατακόρυφης ανύψωσης. Εντυπωσιακή ήταν και η πρώτη συσκευή αφύπνισης στην ιστορία: πρόκειται για το υδραυλικό ξυπνητήρι - ρολόι του Πλάτωνα (5ος- 4ος αι. π. Χ).
 
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο  πολιτισμός των αρχαίων Ελλήνων, όσο κανένας άλλος, ήταν διαποτισμένος από τη μουσική, η οποία ήταν, βέβαια, άρρηκτα συνυφασμένη με την ποίηση και την όρχηση.  Η λύρα ήταν για ένα πανάρχαιο έγχορδο μουσικό όργανο (εφεύρημα του Ερμή) που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές και διαδεδομένο από τους μινωικούς κιόλας χρόνους. Ήταν ένα μέσο εκπαίδευσης των νέων και συνδεόταν στενά με τη λατρεία του Απόλλωνα. Αποτελούσε μαζί με τον αυλό τα εθνικά μουσικά όργανα των Ελλήνων.
 
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ξενάγησης, μαθητές και εκπαιδευτικοί κληθήκαμε  ως θεατές να  ανακαλύψουμε  και να προβληματιστούμε  γύρω από τη διαπίστωση: ότι η τεχνολογία των αρχαίων Ελλήνων λίγο πριν το τέλος του αρχαιοελληνικού κόσμου ήταν απολύτως όμοια με τις απαρχές της σύγχρονης τεχνολογίας, ικανοποιώντας  στοιχειώδεις ανάγκες του ανθρώπινου πολιτισμού. 
 
Εν κατακλείδι, αξίζει να επισημάνουμε ότι τα παιδιά δήλωσαν απόλυτα ικανοποιημένα, ενθουσιασμένα και εντυπωσιασμένα από τα εκθέματα του αρχαιοελληνικού πολιτισμού του μουσείου, καθώς συμμετείχαν σε βιωματικές δράσεις, στα πλαίσια συζήτησης  αναστοχασμού που ακολούθησε μετά το πέρας της εν λόγω διδακτικής επίσκεψης, με τις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς.
 
Τέλος, βασικός στόχος της παραπάνω διδακτικής επίσκεψης ήταν  να ενισχύσει τις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών, να ευνοήσει τη συνεργασία και την ευγενή άμιλλα, να διευκολύνει την έκφραση και την εκτόνωση των εντάσεων με δημιουργικό τρόπο και τελικά να συμβάλλει στη διαμόρφωση ενός θετικού σχολικού κλίματος συνεργασίας στην εκπαιδευτική κοινότητα. 
 
Η ομάδα δράσης μας ευχαριστεί θερμά τις υπεύθυνες ξενάγησης του μουσείου, καθώς επίσης και τη Διεύθυνση και Υποδιεύθυνση του σχολείου μας για την υλοποίηση της παραπάνω διδακτικής μας επίσκεψης.
 
Ευελπιστούμε να ακολουθήσουν  και άλλες παρόμοιες εκπαιδευτικές επισκέψεις στο μέλλον  αποκτώντας γνώσεις με δημιουργικό, διασκεδαστικό και βιωματικό τρόπο σ’ ένα σχολείο «ανοιχτό» στην κοινωνία!
 
Οι υπεύθυνες εκπαιδευτικοί της ομάδας δράσης:
Ρασούλη Σταυρούλα (ΠΕ 02 - συντονίστρια ομάδας δράσης)
Σιώκη Ελένη (ΠΕ 80 - μέλος)
Κοσμαδάκη Ελένη (ΠΕ 05 - μέλος)