aa

Βρίσκεστε εδώ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣΒΑΣΙΚΟ ΜΕΝΟΥΒ ΚΕΦΑΛΑΙΟ - ΜΕΡΟΣ 3ο

«Λουκής Λάρας» Δ. Βικέλα, Β Κεφάλαιο - Μέρος 3ο

 

eksofilo


          Αλλά όσο οι Τούρκοι δεν έσφαζαν και δεν αιχμαλώτιζαν  θεωρούσαμε τους εαυτούς μας ευτυχείς,  αναλογιζόμενοι αυτά που συνέβαιναν αλλού. Οι γυναίκες δεν έβγαιναν καθόλου από τα σπίτια τους και εμείς αποφεύγαμε όσο ήταν δυνατόν κάθε συνάντηση με τους Τούρκους και ζώντας κρυφά περιμέναμε με υπομονή αλλά και με μεγάλη αγωνία να περάσει η οργή του Κυρίου.

          Στο μεταξύ η συνεχιζόμενη κράτηση των ομήρων,  η διαρκής συσσώρευση Τούρκων από την Ασία μέσα στο φρούριο, η βίαιη αφαίρεση όλων των όπλων από τους κατοίκους όλου του νησιού, όλα αυτά δεν προμήνυαν τίποτα καλό για εμάς. Προαισθανόμασταν ότι ερχόταν η καταστροφή, καθώς βλέπαμε το σάλο της επαναστάσεως να πλησιάζει στα παράλιά μας. Γύρω μας το νησί των Ψαρών από τη μία και η Σάμος από την άλλη ήταν ήδη ελεύθερα νησιά από μήνες, απόπειρες εξεγέρσεων γίνονταν στην Μυτιλήνη, τα δε ελληνικά πλοία διέσχιζαν με θρίαμβο το πέλαγος και έπλεαν όλο και συχνότερα στα νερά της Χίου.

          Ένα απόγευμα ο Ζενάκης μάς έφερε μυστηριωδώς την είδηση, ότι ο πασάς υποπτεύεται ότι θα γίνει επίθεση εναντίον του νησιού.

          Την επόμενη ημέρα  σαράντα  επιπλέον προύχοντες κατόπιν εφόδου φυλακίστηκαν μέσα στο φρούριο και διπλασιάστηκε έτσι ο αριθμός των ομήρων. Ο πατέρας μου δεν ήταν ευτυχώς από τους πλουσιότερους της Χίου και δεν συμπεριελήφθη στην καταγραφή.

xristian xiou

Xριστιανοί ευγενείς της Χίου με τα οθωμανικά καλπάκια στο κεφάλι Ελεύθερη Έρευνα – www.freeinquiry.gr – ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ ΤΥΧΟΔΙΩΚΤΕΣ

          Μετά από λίγες ημέρες ακούστηκαν ψίθυροι, ότι πλοία από τη Σάμο αποβίβασαν απεσταλμένους και ότι αυτοί έμεναν κρυμμένοι σε απόμερα σημεία του νησιού.

          Οι Τούρκοι ήταν ολοφάνερα ανήσυχοι. Έστελναν συνέχεια περιπολίες στα χωριά. Κάποιοι από τους ομήρους στάλθηκαν στην Κωνσταντινούπολη. Τα πράγματα φαίνονταν ότι θα χειροτέρευαν. Βλέπαμε ότι έρχονταν κρίσιμα συμβάντα.

          Οι φόβοι μας δεν άργησαν να πραγματοποιηθούν. Στις 9 Μαρτίου (1822) προς το απόγευμα, σαράντα περίπου πλοία φάνηκαν στο πέλαγος αντίκρυ μας και διαδόθηκε από σπίτι σε σπίτι η είδηση ότι έρχονται οι επαναστάτες. Από το μπαλκόνι του σπιτιού μας έβλεπα τα πλοία να πλησιάζουν το λιμάνι μας και άκουγα στο φρούριο να χτυπούν τα τύμπανα σημαίνοντας κίνδυνο. Οι Τούρκοι κλείστηκαν περιμένοντας έφοδο.

aposrasia romion
 Η αποστασία των Ρωμιών στη Χίο 1821Ελεύθερη Έρευνα – www.freeinquiry.gr – ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ ΤΥΧΟΔΙΩΚΤΕΣ

           Το ίδιο εκείνο απόγευμα, κατά τη δύση του ήλιου, ξεκινήσαμε εσπευσμένα για τον πύργο μας στην εξοχή. Δεν ήμασταν οι μόνοι που φεύγαμε. Απέναντι στον άμεσο κίνδυνο, λησμονήθηκε και η απαγόρευση της δημογεροντίας και ο φόβος της τουρκικής εξουσίας. Κι έτσι εγκαταλείψαμε το πατρικό σπίτι.   

          Μετά από τριάντα χρόνια επισκέφτηκα ως ξένος την πατρίδα και είδα κατεστραμμένη τη Χίο και ερειπωμένο το σπίτι μας. Αλλά ο πατέρας μου πέθανε περιπλανώμενος ούτε είχε πριν πεθάνει την παρηγοριά να δει τουλάχιστον τα παιδιά του να ξανακερδίζουν σε ξένη γη την άνεση και την ευημερία. Πέθανε ενόσω συνεχιζόταν ακόμα η θλίψη της καταστροφής και η δυστυχία του ξεριζωμού. Αλλά τότε φεύγοντας δεν μπορούσαμε να δούμε ότι εγκαταλείπαμε το σπίτι μας για πάντα και ότι θα περάσουμε όσα περάσαμε.

          Καθώς απομακρυνόμασταν από την πόλη συναντούσαμε χωρικούς που μαζεμένοι κατέβαιναν προς αυτήν. Ήταν άοπλοι αλλά πήγαιναν με σκοπό να παραλάβουν από τον στόλο όπλα. Αυτοί γνώριζαν όσα δεν γνωρίζαμε εμείς. Ο Λογοθέτης και ο Μπουρνιάς επικεφαλής 3000 Σαμίων ήταν μέσα στα πλοία και έρχονταν να ελευθερώσουν τη Χίο. Δυστυχώς δεν μας έφεραν την ελευθερία αλλά την καταστροφή. Εν τούτοις το επόμενο πρωί αποβιβάστηκαν και κυρίευσαν αμαχητί την πόλη ελπίζοντας ότι οι Τούρκοι που είχαν κλειστεί στο φρούριο δεν θα αργούσαν εξ ανάγκης να παραδοθούν.  

lykourgos logothetis

Λυκούργος Λογοθέτης Λυκούργος Λογοθέτης - Βιογραφία - Σαν Σήμερα .gr (sansimera.gr)

          Ενώ συνέβαιναν αυτά, εμείς μέναμε ήσυχοι στην εξοχή. Ο κρότος μόνο των πυροβόλων τάραζε πού και πού την ησυχία μας και μας θύμιζε πάνω σε πιο κρατήρα βρισκόμασταν. Αλλά οι πυροβολισμοί δεν ήταν συνεχείς. Όσο για μένα, δεν ξέρω πώς και γιατί αλλά εκεί στην εξοχή λησμονούσα και έγνοιες και φόβους. Είχα άραγε συνηθίσει πια τη ζωή των αέναων ανησυχιών; Είχα μήπως ενθαρρυνθεί από την ιδέα ότι η σημαία της ελευθερίας κυμάτιζε πάνω από την  πατρίδα μου; Ή απλώς και μόνον ο οργασμός της άνοιξης και η μυστηριώδης ηδονή της φύσης που αναγεννιόταν μεταδιδόταν στην καρδιά μου και ζούσα καθώς ζούνε τα άνθη και σκεπτόμουν όσα σκέπτεται ένα πετούμενο πουλί;

          Δεν ξέρω. Αλλά όσες φορές αναπολώ εκείνη την δυστυχώς σύντομη περίοδο της διαμονής στον πύργο μας, δεν θυμάμαι τρόμους και φόβους και νύχτες αγρύπνιας και μέρες αγωνίας. Θυμάμαι μόνο τις πορτοκαλιές ανθισμένες, τον αέρα γεμάτο μυρωδιές και τα κελαηδήματα των πουλιών και το τρίξιμο του μαγγανοπήγαδου και τον γέρο κηπουρό να καθαρίζει τις ρίζες των δέντρων και τη θέα του κάμπου και της θάλασσας από το μπαλκόνι του πύργου μας. Αυτά μόνο θυμάμαι.

jardin de lile de scio
Πύργος στον κάμπο της Χίου File:Jardin de l'ile de Scio - Choiseul-gouffier Gabriel Florent Auguste De - 1782.jpg - Wikimedia Commons

          Κι όμως ήμουν 21 ετών νέος τότε! Και τώρα, τη στιγμή που γράφω αυτές τις αναμνήσεις, απορώ και θυμώνω με τον εαυτό μου, πώς, αντί να καταφύγω εκεί στον εξοχικό πύργο με τους ηλικιωμένους γονείς και τα αδέρφια μου, πώς δεν έτρεξα να καταταχτώ κάτω από τη σημαία του αγώνα, πώς δεν πήρα κι εγώ τα όπλα στα χέρια κι ας έπεφτα στο τέλος πολεμώντας. Αλλά τώρα σκέπτομαι και αισθάνομαι διαφορετικά. Τότε… Είναι ανάγκη, αναγνώστη μου, αφού εξιστορώ τις περιπέτειες της ζωής μου, είναι ανάγκη να σε εξοικειώσω περισσότερο με το ταπεινό άτομό μου. Είναι ανάγκη να εξομολογηθώ με κάθε ειλικρίνεια και μετριοφροσύνη, πώς και γιατί ούτε ψυχικά ούτε σωματικά δεν είχα τα προσόντα για να πράξω τότε αυτό που σήμερα σε παρόμοιες περιστάσεις θα απαιτούσα να πράξουν τα παιδιά μου. Δεν θα με ανεβάσει στην εκτίμησή σου η εξομολόγηση αυτή αλλά δεν είναι πρόθεσή μου να σε εξαπατήσω παρουσιάζοντας τον εαυτό μου καλύτερο από ό,τι ήμουν και από ό,τι είμαι.

          Είπα ψυχικά και σωματικά. Σωματικά, φίλε αναγνώστη, η πικρή αλήθεια είναι ότι είμαι μικρόσωμος πολύ και ότι ποτέ δεν κατόρθωσα μπροστά σε άντρες ή γυναίκες να λησμονήσω το ταπεινό ανάστημά μου. Κι επειδή εγώ το θυμάμαι, νομίζω πάντα ότι και οι άλλοι το παρατηρούν. Ακόμα και τώρα, παρά το ότι οι συμπολίτες μου με τιμούν, παρά το ότι συχνά έχω την πρωτοκαθεδρία στις παρέες τους, είτε απλά χάρη στην προχωρημένη ηλικία μου, είτε γιατί με συμπαθούν, ποτέ, το ομολογώ, ποτέ δεν μπορώ να περιορίσω τη δειλία που γεννά μέσα μου η συναίσθηση του μικρού σώματός μου.

          Και τώρα τουλάχιστον είμαι υγιής. Αλλά μέχρι να μεγαλώσω, η φιλάσθενη κράση μου καθιστούσε ακόμα περισσότερο ασήμαντο το σώμα μου. Και η αγωγή των παιδιών τότε δεν ήταν όπως σήμερα. Ούτε στο σχολείο, ούτε μετέπειτα δεν μου δόθηκε αφορμή για σωματική άσκηση. Οι γονείς τότε ούτε γνώριζαν ούτε φρόντιζαν για την ανάγκη της σωματικής ανάπτυξης των παιδιών τους.

          Έτσι λοιπόν ήμουν. Μικρόσωμος και φιλάσθενος. Στο σχολείο του παπα-Φλούτη ήμουν το παιχνίδι των συμμαθητών μου, στη Σμύρνη μέσα στο Χάνι ήμουνα γνωστός με το όνομα Μικρο-Λουκής. Κι αυτού του είδους η περιφρόνηση των άλλων, καθώς επηρέαζε την δική μου αυτοεκτίμηση, δεν βοηθούσε βεβαίως την ανάπτυξη ηρωικών διαθέσεων.  

katastixa 1821 1
1821 – 1837: Τα «Λογιστικά Βιβλία / Κατάστιχα» (του Κώστα Νιφορόπουλου) | ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ACCOUNTANCY GREECE

          Εάν τότε γνώριζα όσα σήμερα, αυτά τα αισθήματα που κρύβονταν μέσα στη ψυχή μου, ίσως να ζητούσαν και να έβρισκαν διέξοδο, υπερνικώντας τις φυσικές μου ελλείψεις. Αλλά και η ψυχή μου ήταν τότε μικρή και αγύμναστη, όσο και το σώμα μου. Διότι ήμουν αμαθής, αμαθέστατος, όπως ήδη είπα, αναγνώστη μου. Ούτε την ορθογραφία είχε κατορθώσει να μου μάθει ο καλός παππά-Φλούτης, παρότι μου παρέδωσε κείμενα του Αισώπου και λόγους των Πατέρων. Όσα ιταλικά και γαλλικά διδάχτηκα, τα έμαθα μέσω του «Τηλέμαχου». Αλλά και αυτόν ολόκληρο ποτέ δεν τον διάβασα. Αφότου δε βγήκα από το σχολείο, δεν άνοιξα ποτέ βιβλίο για ανάγνωση, εκτός από τα  εμπορικά κατάστιχά μας. Είχα κάποιες αμυδρές και συγκεχυμένες ιδέες περί Λεωνίδα και Μαραθώνα και περί Γαλλικής Επανάστασης αλλά για ελευθερία και ανεξαρτησία και για τα υψηλότερα ανθρώπινα αισθήματα δεν έκανα σκέψεις ούτε γνώριζα κάτι συγκεκριμένο και καθαρό. Ο κόσμος μου ήταν το χάνι και πατριωτισμός μου το ισοζύγιο. Χρειάστηκε να κυλιστώ στη δυστυχία, να δω την καταστροφή, τα βάσανα των δικών μου, να ζήσω τις ωδίνες της Ελλάδας που γεννιόταν, να δω από κοντά τις θυσίες και να εκτιμήσω τα κίνητρα των αγωνιζόμενων παιδιών της, για να ανοίξουν τα μάτια της ψυχής μου και να ανάψει μέσα της η κρυφή φωτιά του πατριωτισμού, για να διψάσω για μάθηση και να κατανοήσω τον κόσμο και να γίνω άνθρωπος… όμως πάντα μικρόσωμος άνθρωπος.

 

Συνεχίζεται…

 

(Για την αναζήτηση σημασιών άγνωστων λέξεων του πρωτοτύπου σε λεξικά, την αναζήτηση σχετικών εικόνων από το διαδίκτυο και την απόδοση του προηγούμενου και του παραπάνω αποσπάσματος από την καθαρεύουσα στην Νέα Ελληνική εργάστηκαν οι μαθητές των περυσινών Γ2 και Γ4 του Γυμνασίου Γαζίου: Ελευθερία Κεφαλογιάννη, Ελένη Μαματζάκη, Ελένη Μπαγορδάκη, Μαριεύα Παχάκη, Ελένη Περυσινάκη, Ροδούλα Χαιρέτη, Νικόλας Μηλιώρης, Γιώργος Σφακιανάκης, Οδυσσέας Πρεβεζάνος. Φιλολογική επιμέλεια: Βλασία Διαμαντή)