Διδακτική παρέμβαση για την πρόληψη καθώς και την αντιμετώπιση του φαινομένου της Εξάρτησης από το Διαδίκτυο
Στο πλαίσιο της εφαρμογής του Σχεδίου Δράσης με τίτλο: «Ενισχύοντας την ψηφιακή ασφάλεια των μαθητών/τριών», υλοποιήθηκε Διδακτική Παρέμβαση στα τμήματα της Α΄ τάξης για την πρόληψη καθώς και την αντιμετώπιση του φαινομένου της Εξάρτησης από το Διαδίκτυο, από τους/τις εκπαιδευτικούς Πληροφορικής του Γυμνασίου Γαζίου: Ανδριγιαννάκη Δέσποινα, Σκουντή Βούλα, Παπαματθαιάκη Μαρία και Σαριδάκη Γιώργο.
Για την υλοποίηση της παρέμβασης λήφθηκαν υπόψη τα αποτελέσματα έρευνας για την Εξάρτηση από το Διαδίκτυο, η οποία διενεργήθηκε τον Απρίλιο 2024, από τους/τις εκπαιδευτικούς Πληροφορικής του σχολείου. Στην έρευνα, που είχε τη μορφή ανώνυμου online ερωτηματολογίου, συμμετείχαν 436 μαθητές/τριες και από τις τρεις τάξεις του σχολείου.
Ο γενικός στόχος της παρέμβασης ήταν να ενημερωθούν οι μαθητές/τριες για το φαινόμενο της Εξάρτησης από το Διαδίκτυο και να αναπτύξουν στρατηγικές για την πρόληψη ή και την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Οι επιμέρους διδακτικοί στόχοι ήταν:
• να κατανοήσουν τι είναι η εξάρτηση από το Διαδίκτυο
• να γνωρίζουν ποια άτομα συνήθως εκδηλώνουν τέτοιες συμπεριφορές
• να αναγνωρίζουν τα σημάδια που δείχνουν ότι κάποιος δαπανά υπερβολικά πολύ χρόνο στο Διαδίκτυο
• να διερευνήσουν τις δικές τους συνήθειες σε σχέση με τη χρήση του Διαδικτύου και να αξιολογήσουν τον εαυτό τους
• να ενημερωθούν για τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργήσει η υπερβολική ενασχόληση με το Διαδίκτυο
• να αναπτύξουν στρατηγικές για την πρόληψη ή και την αντιμετώπιση του φαινομένου της εξάρτησης
• να γνωρίζουν πού θα απευθύνονται σε περίπτωση αναζήτησης βοήθειας από ειδικούς, αν παρατηρήσουν υπερβολική χρήση ή/και συμπεριφορά εξάρτησης
• να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο
Η παρέμβαση περιλάμβανε:
• ολιγόλεπτη συζήτηση για τις αγαπημένες ασχολίες των μαθητών στο Διαδίκτυο
• συζήτηση για τις συνέπειες από την εξάρτηση από το Διαδίκτυο
• διαγνωστικό τεστ (Δραστηριότητα_2), όπου οι μαθητές/τριες υπέβαλαν ερωτήσεις στον εαυτό τους και απάντησαν (από μέσα τους) με ειλικρίνεια, για να διαπιστώσουν αν χρησιμοποιούν υπερβολικά το Διαδίκτυο
• στρατηγικές για πρόληψη ή και αντιμετώπιση του φαινομένου
• συμβουλές για αναζήτηση βοήθειας από εξειδικευμένους φορείς
Η παρέμβαση σχεδιάστηκε από την καθηγήτρια Πληροφορικής, κα Ανδριγιαννάκη Δέσποινα, υπεύθυνη στο Γυμνάσιο Γαζίου του ευρωπαϊκού προγράμματος eSafety Label για την ψηφιακή ασφάλεια και μέλος των πρεσβευτών του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Αξιοποιήθηκε υλικό από:
Συντονίστρια Σχεδίου Δράσης: Ανδριγιαννάκη Δέσποινα, ΠΕ86
Συμμετέχοντες/ουσες εκπαιδευτικοί Πληροφορικής: Σκουντή Βούλα, Παπαματθαιάκη Μαρία και Σαριδάκης Γιώργος