aa

Βρίσκεστε εδώ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣEΠΙΣΚΕΨΗ ΣΕ ΚΝΩΣΟ - ΒΑΘΥΠΕΤΡΟ

 ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΑΖΙΟΥ ΘΕΤΟΥΝ ΤΗΝ ΧΕΙΡΑ ΕΠΙ ΤΟΝ ΤΥΠΟΝ ΤΩΝ ΗΛΩΝ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΜΑΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

 

Επίσκεψη στο ανάκτορο της Κνωσού και στη Μινωική έπαυλη του Βαθυπέτρου Αρχανών

 

 Γάζι, Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

   Ώρα 8.15. Ο ήχος του πρώτου κουδουνιού δε σήμανε σήμερα την έναρξη του συνηθισμένου επτάωρου ημερήσιου προγράμματος μαθημάτων για την Α΄ τάξη. Οι μαθητές ήρθαν το πρωί στο σχολείο προετοιμασμένοι για ένα διαφορετικό μάθημα, για μία εκτός αιθούσης και σχολείου διδασκαλία βιωματικού και εμπειρικού χαρακτήρα, που υλοποιήθηκε με τη μορφή διδακτικής επίσκεψης στο παλάτι της Κνωσού και στη μινωική αγροικία του Βαθυπέτρου Αρχανών. Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας Α΄ Γυμνασίου, με αφορμή τη διδαγμένη ενότητα για το Μινωικό πολιτισμό.       

    Ώρα 9.00. Τα λεωφορεία φτάνουν, οι μαθητές επιβιβάζονται χωρίς καθυστέρηση και η εκδρομή ξεκινάει. Στο δρόμο προς την Κνωσό οι τρεις ξεναγοί μας, ο κύριος και η κυρία Μαυράκη και η κυρία Στρατήγη, που προσφέρθηκαν οικειοθελώς και αφιλοκερδώς να μας ξεναγήσουν στους αρχαιολογικούς χώρους, έκαναν μια σύντομη και ενδιαφέρουσα εισαγωγή στο θέμα της διδακτικής επίσκεψης και έδωσαν πολύ σημαντικές και κατατοπιστικές πληροφορίες στους μαθητές σχετικά με τον αρχαιολογικό χώρο και την ξενάγηση. Παράλληλα, μοιράστηκαν στους μαθητές φύλλα εργασίας, τα οποία θα έπρεπε να απαντήσουν μετά την αποχώρησή μας από τον αρχαιολογικό χώρο, προκειμένου να έχουν τεταμένη την προσοχή τους κατά την ώρα της ξενάγησης, ώστε να είναι σε θέση να διατυπώσουν εύστοχες και ολοκληρωμένες απαντήσεις.

    Ώρα 9.30. Αρχίζει η ξενάγησή μας στο χώρο του ανακτόρου της Κνωσού. Οι μαθητές (140 στον αριθμό) χωρίζονται σε τρεις ομάδες και ακολουθούν την πορεία ξενάγησης με αξιέπαινο φιλομαθή ζήλο. Ακούν με προσοχή και θαυμασμό τη λεπτομερέστατη και εξαιρετικής ποιότητας παρουσίαση της ιστορίας του ανακτόρου και ταυτόχρονα νιώθουν να τους συνεπαίρνει η γαλήνη, η ομορφιά και η αρμονία του τοπίου, ενός τοπίου απόλυτα συμβατού με την καλαισθησία και τον ειρηνικό χαρακτήρα των Μινωιτών. Μπροστά στα έκπληκτα και γεμάτα περιέργεια παιδικά μάτια οι άυλες γραμμές του βιβλίου αποκτούν σάρκα και οστά, τα αόρατα γίνονται ορατά και τα αφηρημένα και θεωρητικά απτά και σαφή. Οι φωτογραφικές μηχανές δουλεύουν ασταμάτητα, οι κάμερες απαθανατίζουν αυλές, δωμάτια, κίονες, βωμούς, ιερά, θρόνους, κλιμακοστάσια, φωταγωγούς, αποχετευτικούς αγωγούς, πιθάρια, αποθήκες και ταύρους? Η εμπειρία είναι μοναδική και ο ενθουσιασμός περισσεύει. Το μεγαλείο του παλατιού, τα 1.300 δωμάτιά του, οι χιλιάδες κάτοικοί του, ο σοφός βασιλιάς και αρχιδικαστής Μίνωας, τα ιερά και ριψοκίνδυνα ταυροκαθάψια στη μεγάλη αυλή, οι επευφημίες του πλήθους που λατρεύει τη θεά Φύση ? παρασύρουν τους μαθητές σε ένα γοητευτικό νοερό ταξίδι στο παρελθόν. Η ξενάγηση προχωράει: βασιλικά δώματα, βόρεια πύλη (τελωνείο), θέατρο και ?, αφού προηγηθεί λίγη υλική ανατροφοδότηση, επιστροφή στα λεωφορεία και αναχώρηση για Βαθύπετρο Αρχανών.

   Ώρα 12.00. Τα λεωφορεία βάζουν πλώρη για τον τόπο των θερινών ανακτόρων του Μίνωα, τις γραφικές Αρχάνες, πάνω από τις οποίες δεσπόζει ο επιβλητικός και μεγαλοπρεπής όγκος του Γιούχτα, με τα πανάρχαια ιερά (Ιερό κορυφής και Ανεμόσπηλια) και τη μοναδική τετραμάρτυρη εκκλησία στον τόπο μας, τον Αφέντη Χριστό. Λίγα χιλιόμετρα από την κωμόπολη, σε απόσταση αναπνοής από το βουνό του κειτόμενου Δία, διακρίνουμε τη μινωική έπαυλη του Βαθυπέτρου, αρχοντικό και διοικητήριο της υπαίθρου, εξάρτημα του διοικητικού και οικονομικού μηχανισμού του ανακτόρου της Κνωσού και ίσως και των Αρχανών, η οποία δεσπόζει στο βάθος ενός αγροτικού χώρου με απερίγραπτο φυσικό κάλλος και μοναδική θέα προς την ενδοχώρα του βορειοδυτικού και κεντρικού δυτικού τομέα του νομού Ηρακλείου.

   Ώρα 12.20. Τα παιδιά αποβιβάζονται από τα λεωφορεία και ακολουθώντας το λιθόστρωτο δρόμο που οδηγεί στην αγροικία φτάνουν στον αρχαιολογικό χώρο και ξεναγούνται στις εγκαταστάσεις του: ελαιοτριβεία, αποθήκες, εργαστήρια κεραμικής, πατητήρι? Ο καιρός κλείνει και η ώρα μάς πιέζει? Η ξενάγηση επισπεύδεται και η επιστροφή αρχίζει?

   Ώρα 13.00. Επιστρέφουμε γεμάτοι ζωηρές αναμνήσεις και πλούσια βιώματα στη βάση μας. Λίγη ανατροφοδότηση τώρα που οι μνήμες και οι εμπειρίες είναι ακόμα νωπές: οι καθηγητές από το μικρόφωνο απευθύνουν στους μαθητές τις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας? Η συμμετοχή είναι καθολική και ενθουσιώδης, οι αποκρίσεις βροχή και το περιεχόμενό τους εύστοχο? Τελειώνει το φύλλο εργασίας και ζητείται από τους μαθητές να αποτιμήσουν αυτό που έζησαν? «Περάσαμε υπέροχα· είδαμε, ακουμπήσαμε, ακούσαμε, νιώσαμε, μάθαμε.» Θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι η εκδρομή μας πέτυχε τους στόχους της; Κάθε άλλο αφού τα παιδιά εμπέδωσαν όσα έμαθαν θεωρητικά και αγάπησαν περισσότερο τη γνώση και το σχολείο. Αίσθημα ικανοποίησης και συγκίνησης μας κατακλύζει. Το πείραμα βιωματική μάθηση απέδωσε για άλλη μια φορά τους αναμενόμενους αγλαούς καρπούς.

   Ώρα 13.45.   Πίσω στο Γυμνάσιο. Είμαστε όλοι ικανοποιημένοι. Ο διδακτικός και παιδαγωγικός στόχος επετεύχθη, τα παιδιά έμαθαν ευχάριστα και απόλαυσαν τη μάθηση.