«ΠΑΙΚΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΧΗΤΕΣ» ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΑΖΙΟΥ


Ότι έδωσαν οι μαθητές μας τη μάχη τους, την έδωσαν. Όμως στο πεδίο της ανάπτυξης των θέσεων, των σκέψεων και των επιχειρημάτων τους στα πλαίσια των Πρώτων Παγκρητίων Μαθητικών Αγώνων Ρητορικής Τέχνης. Και ...τα κατάφεραν και πέτυχαν τις υψηλότερες διακρίσεις!
Συγκεκριμένα το Γυμνάσιο Γαζίου με μια αποστολή έξι (6) μαθητών και δύο εκπαιδευτικών πήρε μέρος στους παραπάνω αγώνες μαζί με άλλα σχολεία, Γυμνάσια και Λύκεια από όλη την Κρήτη και κέρδισε την πρώτη θέση στα δύο (2) από τα τέσσερα (4) αγωνίσματα Γυμνασίου που διεξήχθησαν στα πλαίσια των Αγώνων.

Μετά από την περυσινή «πιλοτική», ας το πούμε, διεξαγωγή τους, οι Ρητορικοί Αγώνες πραγματοποιήθηκαν για δεύτερη χρονιά στο Ρέθυμνο στις 21 και 22 Ιουνίου 2017 στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου, στο ιστορικό κτίριο του 1ου Λυκείου Ρεθύμνου και στο Σπίτι του Πολιτισμού στην παλιά πόλη και ήταν προκριματικοί, ημιτελικοί και τελικοί. Συνδιοργανώθηκαν δε από το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου, την Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας & Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης, τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου, τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Ρεθύμνου, το Δίκτυο συνεργαζόμενων φορέων και σχολείων «Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ» και την Ελληνική Ένωση για την προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση.

Η αποστολή του Γυμνασίου Γαζίου αποτελούνταν από τους μαθητές:
-     Μπάλι Έλντα, που διαγωνίστηκε στο αγώνισμα της Εκφραστικής Ανάγνωσης Κειμένου
-    Μαρή Έλλη, που διαγωνίστηκε στο αγώνισμα του Προτρεπτικού Λόγου (εδώ ο διαγωνιζόμενος πρέπει με μια ολιγόλεπτη ομιλία επιχειρημάτων και προτάσεων να πείσει τους ακροατές για την άποψή του σ΄ένα δοσμένο θέμα).
-    Ροδιτάκη Μιχαέλα, που διαγωνίστηκε στο αγώνισμα του Αυθόρμητου Λόγου (ο διαγωνιζόμενος πρέπει με μια επίσης ολιγόλεπτη ομιλία συνειρμών να τέρψει το ακροατήριο) και κέρδισε την πρώτη θέση.
-    Χατζηστυλή Μαρία, Μαυράκη Σοφία, Δαφέρμου Δήμητρα, που διαγωνίστηκαν στο ομαδικό αγώνισμα των Διττών Λόγων. Έπρεπε να στηρίξουν με επιχειρηματολογία την θέση τους σ΄ένα δοσμένο θέμα, να αντικρούσουν τα αντεπιχειρήματα της άλλης ομάδας, να απαντήσουν σε ερωτήσεις αλλά και να υποβάλουν ερωτήσεις. Τις απολαύσαμε να αγορεύουν με καθαρότητα, ακρίβεια, σαφήνεια, μεστότητα, πληρότητα λόγου, με σοβαρότητα και ευγένεια. Έτσι η ομάδα ήρθε πρώτη στους Διττούς λόγους Γυμνασίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όταν από τους διοργανωτές ζητήθηκε από τη Ροδιτάκη Μιχαέλα να αναπληρώσει κάποιον απόντα μαθητή και να διαγωνιστεί στους Διττούς Λόγους, εκείνη, έστω και απροετοίμαστη, για να μπορέσουν να διαγωνιστούν προετοιμασμένοι μαθητές, δέχτηκε με προθυμία, ενημερώθηκε ως προς τους κανόνες και ανταπεξήλθε στις απαιτήσεις του αγωνίσματος.
Ας δούμε όμως και τα θέματα τα οποία κλήθηκαν να αναπτύξουν οι μαθητές μας:
-Προτρεπτικός Λόγος: «Ζήσε το σήμερα»
-Αυθόρμητος Λόγος: «Αν η φιλία είχε χρώμα θα ήταν...»
                              «Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα, θα...»
                              «Η αγαπημένη μου ταινία είναι...»
                              «Έκπληξη...»
-Διττοί λόγοι: «Οι μητέρες πρέπει να μένουν στο σπίτι»
                    «Τα γκράφιτι είναι τέχνη»
                    «Πρέπει να καθιερωθεί η χρήση των καμερών στα σχολεία»
Με αμέριστη αγάπη για όλους τους μαθητές μας, πρώην και νυν, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στην επιτυχία της περυσινής μαθήτριάς μας, της Επιτροπάκη Καλλιόπης, μαθήτριας της Α' Λυκείου στο Λύκειο Γαζίου, της οποίας επίσης απολαύσαμε την ομιλία και την καμαρώσαμε να κερδίζει το πρώτο βραβείο του Αυθόρμητου Λόγου για Λύκεια. Η Επιτροπάκη Καλλιόπη μαζί με την Ασημακοπούλου Λυδία και τον Καστελλιανάκη Νίκο μας είχαν και πέρυσι εντυπωσιάσει με τις υπέροχες αγορεύσεις τους στον τελικό των Διττών Λόγων, που τους οδήγησαν στην πρώτη θέση.  
Τους μαθητές του Γυμνασίου Γαζίου προετοίμασαν οι φιλόλογοι του Γυμνασίου Διαμαντή Βλασία και Πουλακάκη Έλλη. Όμως η επιτυχία τους βασίστηκε κυρίως στο υπόβαθρό τους, στο επίπεδο γνώσεων, γλωσσικών δεξιοτήτων, καλλιέργειας και ήθους στο οποίο έφτασαν, στη δουλειά που έγινε αθροιστικά από τις ίδιες, τις οικογένειές τους και τους δασκάλους τους στη σχολική τους πορεία.  
Έτσι λοιπόν οι μαθητές κέρδισαν. Βεβαίως τα αναμνηστικά έπαθλα που τους απονεμήθηκαν με τα οποία φωτογραφήθηκαν. Βεβαίως τα χειροκροτήματα, τα συγχαρητήρια, τις ευχές. Βεβαίως την ικανοποίηση από την διάκριση. Πάνω από όλα όμως οφέλη άυλα, που ίσως τα αναγνωρίσουν αργότερα αλλά εκεί επενδύουμε, γιατί είναι σημαντικότερα και ουσιωδέστερα. Μια ακόμα ευκαιρία για ακόνισμα της σκέψης, της κρίσης, για δούλεμα του λόγου, για νέες φιλίες, για τόνωση της ομαδικότητας και της διάθεσης για συνεργασία. Μια ακόμη υπενθύμιση ότι η πραγματικότητα μας καλεί να πάρουμε θέσεις και να τις στηρίξουμε. Μια ακόμη συμβουλή ότι απέναντι από τη γνώμη μας στέκεται η γνώμη του άλλου, που περιμένει να ακουστεί. Ένα ακόμη δίδαγμα ότι η τελική ορθή απόφαση δεν είναι αυτή που επιβάλλει ο δυνατός αλλά αυτή που προκύπτει από τη σύνθεση των αντιθέτων. Μια ακόμα συνταγή διαλλακτικότητας. Ένα ακόμη μάθημα για αρμονία στις σχέσεις μας, για ισορροπία στη ζωή μας.
Και υπ΄αυτό το πρίσμα ας δικαιολογήσουμε το «παίκτες και μαχητές» του τίτλου, μιας και αγωνιστήκαμε  μέσα σ΄ένα παιχνίδι παράθεσης και αντιπαράθεσης απόψεων. Ένα παιχνίδι με κανόνες, που απέκλειαν οποιεσδήποτε ενστικτώδεις αντιδράσεις, συναισθηματικές υπερβολές και κακόβουλες μεθοδεύσεις αλλά διασφάλιζαν τον ευπρεπή λόγο και την πολιτισμένη συμπεριφορά.     
Κλείνοντας, συγχαίρουμε όλους τους μαθητές μας για τη συμμετοχή τους, τις προσπάθειές τους, τα επιτεύγματά τους και τους ευχαριστούμε πολύ για τη συγκίνηση και - γιατί όχι - για το συναίσθημα δικαίωσης που βιώσαμε. Θερμές ευχαριστίες στους διοργανωτές και συντελεστές της διοργάνωσης και τέλος στην Σύμβουλο Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου μας κ. Λιάνα Καλοκύρη και στη Διευθύντρια κ. Γκινούδη Αθηνά για την πολύτιμη βοήθειά τους και ενθάρρυνση.

      ritoriki 1    ritoriki 2

Η συντονίστρια της δράσης
Διαμαντή Βλασία, φιλόλογος