aa

Βρίσκεστε εδώ: ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΕΚΔΡΟΜΩΝΒΑΣΙΚΟ ΜΕΝΟΥ

«Λουκής Λάρας» Δ. Βικέλα, Α Κεφάλαιο - Μέρος 1ο

 

           Στις αρχές του  1821, βρισκόμουν στη Σμύρνη. Ήμουν τότε σχεδόν είκοσι χρονών. Πριν από επτά χρόνια  ο δάσκαλός μου, ο Παππά Φλούτης, ο Θεός ας τον συγχωρέσει, είχε βεβαιώσει τον πατέρα μου, ότι είχα πλέον μάθει όσα γράμματα ήταν αρκετά για έναν άνθρωπο που έμελλε να ασχοληθεί  με το εμπόριο. Ο δε πατέρας μου, είτε γιατί πείστηκε με τα λόγια του αγαθού δασκάλου μου, είτε γιατί θεωρούσε το πρακτικό σχολείο της ζωής πιο ωφέλιμο για εμένα, δεν ήθελε να με αφήσει να συνεχίσω τα γράμματα  στη Χίο αλλά από τότε με πήρε στη Σμύρνη και με παρέλαβε στην αρχή ως μαθητευόμενο και  μετά από λίγο καιρό ως συνέταιρό του στο εμπορικό του κατάστημα.

  
           Ο Ύψιστος, παρόλα αυτά, ευλογούσε τους κόπους μας. Το ισοζύγιο κάθε χρονιάς ήταν μεγαλύτερο του προηγούμενου και η εμπορική μας υπόληψη βασιζόταν κυρίως στην αγορά της Σμύρνης. Άλλωστε- μπορώ με υπερηφάνεια να πω- από την αρχή ο πατέρας μου είχε αποκτήσει καλή φήμη και υπόληψη, διότι ήταν τιμιότατος και ακριβέστατος στις συναλλαγές του. Οφείλω βέβαια  να προσθέσω (και δεν το λέω για να παινέσω τον εαυτό μου- ξέρω από πείρα, ότι όποιος επαινεί τον εαυτό του, ή αυταπατάται ή συχνά άλλους θέλει να εξαπατήσει, αλλά το λέω για να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου ως γιος), ότι την επιτυχία στο στάδιο της  εμπορικής μου ζωής τη χρωστώ, προπαντός  στις αρχές της τιμιότητας, που από την παιδική κιόλας ηλικία μού ενέπνευσε ο πατέρας μου. Όσο αυξάνονταν τα κέρδη, βαθμιαία μεγάλωνε κι ο κύκλος των εργασιών μας και ταυτόχρονα κι ο ορίζοντας των βλέψεών μας.


          Οι σχέσεις μας με τους ξένους συνεργάτες μας στην Ευρώπη δεν αρκούσαν πλέον για να ικανοποιηθεί η εμπορική μας δραστηριότητα. Δύο ή τρεις από τους συμπολίτες μας,  νέοι Κολόμβοι του ελληνικού εμπορίου, είχαν ήδη στήσει, εκείνα τα χρόνια, την σκηνή τους στο Λονδίνο. Το τρόπαιό τους τάραζε τον ύπνο μας, το δε παράδειγμά τους σιγόκαιγε τους φιλόδοξους πόθους μας, γι΄ αυτό σχεδιάζαμε να πάω το φθινόπωρο στην Αγγλία μαζί με έναν θείο μου από την πλευρά της μητέρας μου. Είχα μάλιστα αρχίσει να διδάσκομαι την Αγγλική γλώσσα από έναν Άγγλο ιερωμένο, σαν τον Παππά Φλούτη, ο οποίος βέβαια δεν μου έμαθε και πολλά. Αλλά ίσως δεν ήταν δικό του το φταίξιμο. Ας μην προσβάλλω την μνήμη των πρώτων μου δασκάλων!


          Ο νους και του πατέρα, και των συγγενών ή φίλων μας και ο δικός μου ήταν προσηλωμένος αποκλειστικά στο έργο μας. Σχετικά με την Φιλική Εταιρεία και την επανάσταση που οργανωνόταν δεν γνωρίζαμε τίποτα. Συναισθανόμαστε μεν, κάπως αόριστα και εμείς, μαζί με όλους τους τότε Έλληνες την κινητικότητα προς την ελευθερία, βλέπαμε Ευρωπαίους στην Σμύρνη να κρατάνε ψηλά το κεφάλι και με ενδόμυχη  πίκρα μακαρίζαμε τα αυτόνομα Χριστιανικά έθνη, είχαμε κάποιες αμυδρές ιστορικές γνώσεις σχετικά με τη Γαλλική επανάσταση και κάποιες αόριστες ελπίδες  εθνικής αποκαταστάσεως, που τις  στηρίζαμε κυρίως στην προσδοκώμενη βοήθεια από τον Βορρά, στις δε γιορτές, όταν συγκεντρωνόμασταν, ψάλλαμε  κι εμείς τα άσματα του Ρήγα αλλ΄ όμως δεν φανταζόμασταν καθόλου ότι βρισκόμασταν στις παραμονές της εθνικής έκρηξης.


           Ζούσαμε ήσυχα στο Χάνι, την ημέρα μεν βρισκόμασταν ανάμεσα στα διάφορα εμπορεύματα, την νύχτα δε μέσα στο μικρό δωμάτιο, πάνω από την αποθήκη, όπου κοιμόμασταν ο πατέρας μου κι εγώ. Τις Κυριακές εκκλησιαζόμασταν τακτικά στην Αγία Φωτεινή, κάποιες φορές μάλιστα επισκεπτόμασταν κάποια οικογένεια απ’ αυτές που ζούσαν στη Σμύρνη προερχόμενες απ’ τη Χίο. Σπάνια, μία ή δύο φορές το χρόνο, κυρίως κατά το Πάσχα, πηγαίναμε για αναψυχή στα κοντινά χωριά και τότε, αναπνέοντας καθαρό αέρα και βλέποντας δέντρα και αγρούς, θυμόμασταν τη Χίο, τον πύργο και τον κήπο μας και μας φαινόταν τότε βαρύτερος ο χωρισμός από την οικογένεια.


          Έτσι έφευγαν οι μέρες και περνούσε ο καιρός, και η κυρίαρχη σκέψη μου ήταν η μελλοντική αποδημία μου στην Αγγλία. Τα όνειρα μου περιστρέφονταν γύρω απ’ αυτό και ήταν από κάθε άποψη όνειρα χρυσά. Αλλά, ξαφνικά, και η ησυχία και η εργασία και τα σχέδιά μας και τα όνειρα, τα πάντα ανατράπηκαν μεμιάς.


            Κατά τις αρχές του Μαρτίου, μία νύχτα ξύπνησα τρομοκρατημένος. Είχα ακούσει στον ύπνο μου αλλεπάλληλους τουφεκισμούς. Ανακάθισα πάνω στο στρώμα με τα αυτιά τεντωμένα και τα μάτια προσηλωμένα στο σκοτάδι.


           Ο πατέρας μου κοιμόταν βαθιά. Μήπως ήταν όνειρο; Όχι! Πιφ παφ πάλι και άγριες κραυγές  συγχρόνως. Ξύπνησα τον πατέρα μου και ακούγαμε και οι δυο. Καθ’ όλη την διάρκεια της νύχτας, ο κρότος και η ταραχή συνέχιζαν με διαλείμματα. Δεν μπορούσαμε να υποθέσουμε τι συμβαίνει. Και πώς να το μάθουμε; Είχαμε την περιέργεια να βγούμε  αλλά ο φόβος υπερίσχυσε και μείναμε μέσα στο δωμάτιο. Τα ξημερώματα κατεβήκαμε στην πλατεία του χανίου, όπου βρήκαμε κι άλλους συγκεντρωμένους κατοίκους με την ίδια με μας απορία και ανησυχία.


           Όπως γνωρίζεις, αναγνώστη, τα Χάνια είναι οικοδομημένα σαν φρούριο. Απ΄ έξω ψηλοί και γεροί τοίχοι, από μέσα ανοιχτή, τετράγωνη ή μακρόστενη αυλή, οι πόρτες και τα παράθυρα των αποθηκών και των σπιτιών βλέπουν στην αυλή, η δε επικοινωνία με τον έξω κόσμο γίνεται από μια σιδερένια πύλη, η οποία είναι κλειστή τη νύχτα.


            Όταν την αυγή οι φύλακες άνοιξαν την πύλη, μάθαμε ότι το βράδυ είχε έλθει διαταγή να πάρουν τα όπλα οι Τούρκοι γι αυτό οι βραδινοί πυροβολισμοί και αλαλαγμοί. Αλλά γιατί ο εξοπλισμός; Από που προερχόταν ο κίνδυνος που προκάλεσε τη διαταγή αυτή; Τέτοιες ερωτήσεις κάναμε σε αυτούς που έρχονταν απ’ έξω αλλά δεν πληροφορηθήκαμε τίποτα ακριβές. Ένας έλεγε ότι ήταν ομαδική και βίαιη εκδήλωση των Γενίτσαρων, άλλος έλεγε ότι ήταν πόλεμος με τους Ρώσους, κάποιοι ψιθύριζαν ότι ήταν επανάσταση των Χριστιανών. Έτσι πέρασε αυτή η μέρα. Ήταν Σάββατο. Εμείς δεν βγήκαμε έξω από το Χάνι αλλά βλέπαμε από την πύλη οπλισμένους και άγριους τους Τούρκους να περιφέρονται στους δρόμους μας.


           Την επόμενη μέρα πήγαμε όπως συνηθίζαμε στην εκκλησία. Εκείνη την Κυριακή  δε θα μιλούσε ο ιεροκήρυκας και το εκκλησίασμα  είδε με απορία τον ιερέα να ανεβαίνει στον άμβωνα. Δεν ανέβηκε για να μας διδάξει τον λόγο του Θεού αλλά για την ανάγνωση πατριαρχικού αφορισμού. Ακούγαμε όλοι εμβρόντητοι τον αναγνώστη να διαβάζει και να ανακοινώνει τις φοβερές εκείνες κατάρες και τους φρικιαστικούς εξορκισμούς.


           Ακούσαμε τα ονόματα του Σούτσου και του Υψηλάντη ως ενόχων και προδοτών. Καταλάβαμε ότι επρόκειτο για επαναστατικά κινήματα στη Βλαχία και για μυστικές συνωμοσίες και κοιτάζαμε ο ένας τον άλλον μέσα στην εκκλησία και ανταλλάσσαμε ψιθύρους  και ερωτήσεις και απορίες. Τι να σήμαινε άραγε η αφοριζόμενη επανάσταση; Ποια να ήταν η πηγή του κινήματος; Γνωρίζαμε μόνο, πόσο σημαντικός και μεγάλος ήταν ο Υψηλάντης στην Ρωσία και κάπως έτσι υποθέσαμε ότι επρόκειτο για ρωσική υποκίνηση και ότι σύντομα θα ακούγαμε για ρωσοτουρκικό  πόλεμο. Αλλά όλα αυτά  λέγονταν ως συμπεράσματα, αόριστα και συγκεχυμένα πολύ περισσότερο από όσο μπορώ σήμερα να παρουσιάσω.


         Και οι Τούρκοι όμως της Σμύρνης ήταν ακόμη στο σκοτάδι για αυτά που συνέβαιναν και ούτε είχαν καταλάβει ότι οι ραγιάδες από μόνοι τους είχαν επαναστατήσει. Νόμιζαν ότι ο κίνδυνος προερχόταν από τη Ρωσία. Από την αρχή  ο φανατισμός τους φούντωσε. Επρόκειτο για πόλεμο κατά των απίστων, άρα κάθε Χριστιανός ήταν εχθρός και κάθε ραγιάς εύκολο θύμα. Από την πρώτη λοιπόν ημέρα μαύρισε για εμάς ο ορίζοντας και καταπλάκωσε τη ψυχή μας η ανησυχία και ο φόβος.


           Οι λέξεις αυτές, ανησυχία, φόβος ξέφυγαν ήδη πολλές φορές από τη γραφίδα  μου. Αλλά προς τι να επιδείξω γενναιότητα, την οποία  ούτε είχαμε, ούτε μπορούσαμε να έχουμε; Μη γελάσεις, αναγνώστη μου, αναλογιζόμενος ότι είμαι Χιώτης. Ήθελα να σε έβλεπα στη θέση μου τότε, όσο γενναίος και αν νομίζεις ότι είσαι. Άοπλοι, απροστάτευτοι, ταπεινωμένοι από την δουλεία, εκτεθειμένοι στην οργή και το μαχαίρι του πρώτου εξαγριωμένου Τούρκου, χωρίς την ελάχιστη ελπίδα του να τύχουμε κάποια στιγμή δικαιοσύνη ή τουλάχιστον εκδίκηση, πώς ήταν δυνατό, εμείς οι ταπεινοί έμποροι του Χανίου της Σμύρνης να έχουμε γενναιότητα; Σε τι μπορούσε η γενναιότητα να μας χρησιμεύσει; Υπομονή μόνο είχαμε και μας χρειαζόταν υπομονή πολλή, διότι η ζωή μας από κει και πέρα θα ήταν διαρκής αγωνία και μακρύ μαρτύριο. Αλλά έχει και η υπομονή τα όριά της. Κάποιες φορές εξαντλείται και τη διαδέχεται τότε η απόγνωση ή η απελπισία εκείνη που οδηγεί στον ηρωισμό. Πολλά παραδείγματα ηρωισμού και κατά την Ελληνική Επανάσταση και στη γενική ιστορία των ανθρώπων, την γραπτή και την άγραφη, προέρχονται ίσως από τέτοια απελπισία. Εμένα ο Θεός με φύλαξε από την απόγνωση, η φύση όμως δεν με προετοίμασε για την απελπισία του ηρωισμού.  Αλλά και ποτέ δεν μου εξαντλήθηκε η υπομονή και η ελπίδα και πολλές φορές δόξασα γι΄ αυτό τον Ύψιστο.

 

Συνεχίζεται ……

 

(Για την αναζήτηση σημασιών άγνωστων λέξεων του πρωτοτύπου σε λεξικά, την αναζήτηση σχετικών εικόνων από το διαδίκτυο και την απόδοση του παραπάνω αποσπάσματος από την καθαρεύουσα στην Νέα Ελληνική εργάστηκαν οι μαθητές του περυσινού Γ2 του Γυμνασίου Γαζίου: Μαματζάκη Ελένη, Σφακιανάκης Γιώργος, Χαιρέτη Ροδάνθη, Περυσινάκη Ελένη, Μπαγορδάκη Ελένη. Φιλολογική επιμέλεια: Βλασία Διαμαντή)

 

collage

Εικ. 1      Εξώφυλλα    (Δημήτριος Βικέλας: Λουκής Λάρας (απόσπασμα) - Times News)

 

papazaxarias xani

Εικ. 2   Το χάνι του Παπαζαχαρία στα Τρίκαλα... | www.fatsimare.gr

 

xani 

Εικ. 3  Χάνι Γοργομύλου | Facebook

 

fantasma1 0

Εικ.4     Το Βατερλό των Φιλικών στο Δραγατσάνι (7/6/1821), σε λαϊκή γκραβούρα της εποχής.
Δ. ΦΩΤΙΑΔΗΣ, «Η Επανάσταση του 21» (Αθήνα 1971)  Η εθνεγερσία της 24ης Φεβρουαρίου 1821 | Η Εφημερίδα των Συντακτών (efsyn.gr)

 

 

Οδική Ασφάλεια: «Η ζωή μου ?.η ζωή σου?» - Δράση Προγράμματος Αγωγής Υγείας

 

Με τη συνδρομή της Ελληνικής Αστυνομίας και συγκεκριμένα του Α.Τ. Αμμουδάρας,  η εκπαιδευτική ομάδα του σχολείου από το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο: Οδική Ασφάλεια: «Η ζωή μου ?.η ζωή σου?» υλοποίησε την Τρίτη 16 Απριλίου τη δράση  που είναι σχετική με την  παραγωγή μικρών  βίντεο που περιγράφουν τις πιο συνηθισμένες αλλά και επικίνδυνες παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.

Περισσότερα...

ΕΝΩΝΟΥΜΕ ΤΙΣ ΦΩΝΕΣ ΜΑΣ ???ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ!


Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 16 Μαρτίου 2018 η εκπαιδευτική βιωματική δραστηριότητα (έρευνα  πεδίου) στους δρόμους της πόλης του Γαζίου των μαθητών   και εκπαιδευτικών του προγράμματος Αγωγής Υγείας με τίτλο: Οδική Ασφάλεια: «Η ζωή μου?η ζωή σου?». Πρόκειται για μια συνεργασία του Γυμνασίου Γαζίου και συγκεκριμένα των μελών του παραπάνω προγράμματος με τον Δήμο Μαλεβιζίου, το Α.Τ.  Αμμουδάρας  Γαζίου και το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Γαζίου. Σκοπός της δραστηριότητας αυτής ήταν να περπατήσουν οργανωμένα και καθοδηγούμενα οι μαθητές του προγράμματος στους δρόμους της πόλης και να διαπιστώσουν «ιδίοις όμμασιν» προβλήματα που σχετίζονται με το οδικό δίκτυο καθώς και σοβαρές παραβάσεις των οδηγών, ώστε να ευαισθητοποιηθούν αλλά και να ευαισθητοποιήσουν με τη σειρά τους  πάνω στα θέματα  της οδικής ασφάλειας  αντιλαμβανόμενοι παράλληλα την πολυπλοκότητα  των αιτιών - παραμέτρων που προκαλούν τα τροχαία συμβάντα.

Η δράση οργανώθηκε από τις δύο  καθηγήτριες του προγράμματος, κα Ειρήνη Σφακιανάκη, κλάδου ΠΕΟ2 και κα Γιασσάκη Σοφία, κλάδου ΠΕΟ7. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και καθεμία ανέλαβε συγκεκριμένες αρμοδιότητες.  Έτσι η πρώτη ομάδα ανέλαβε συνοδευόμενη από εκπροσώπους του Δήμου Μαλεβιζίου να καταγράψει  προβλήματα του οδικού δικτύου, η δεύτερη συνοδευόμενη από εκπροσώπους της Τροχαίας να καταγράψει παραβάσεις του Κ.Ο.Κ, ενώ η τρίτη συνοδευόμενη από εκπροσώπους του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων είχε την ευθύνη να διανείμει στα παρακείμενα καταστήματα σχετικό υλικό, όπως αφίσες,  αλλά και αυτοκόλλητα σήματα στους διερχόμενους οδηγούς τα οποία σχετίζονται με την ασφαλή οδήγηση καθώς και συμβουλές για τη χρήση κράνους στα δίκυκλα, ζώνης στα αυτοκίνητα, μη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, δέσιμο των παιδιών πάντα στο πίσω κάθισμα, όχι στη χρήση αλκοόλ κατά την οδήγηση κ.α.

oka 6

Η δράση ξεκίνησε στις 8.30 από το Γυμνάσιο Γαζίου, επί της οδού Καμαριώτη, ενώ η Τροχαία της πόλης είχε αναλάβει τη ρύθμιση της κυκλοφορίας ώστε να διευκολυνθεί η περιδιάβαση των μαθητών και να πραγματοποιηθεί με ασφάλεια. Παράλληλα η δράση πήρε και τη μορφή διαμαρτυρίας κατά των τροχαίων συμβάντων και των επιπτώσεών τους με κεντρικό σύνθημα να αναγράφεται στο πανό: «ΠΟΡΕΙΑ ΖΩΗΣ Η΄ ΘΑΝΑΤΟΥ; ΕΣΥ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙΣ!!!». Οι μαθητές με μεγάλο ενδιαφέρον αλλά και θέρμη διεκπεραίωσαν τη δράση αναλαμβάνοντας υπεύθυνους ρόλους. Αυτό αποδεικνύεται από τις σημαντικές παρατηρήσεις τους πάνω στο οδικό δίκτυο, όπως την έλλειψη πεζοδρομίων και σήμανσης, φθορές στο οδόστρωμα, τοποθέτηση αντικειμένων που παρεμποδίζουν την κυκλοφορία (μαδέρια, κάδοι, σκουπίδια), απροστάτευτα και άρα επικίνδυνα σημεία για τα μικρά παιδιά, όχι εμφανείς διαγραμμίσεις σε κομβικά σημεία κ.α. Παράλληλα η δεύτερη ομάδα κατέγραψε πολλούς οδηγούς αλλά και συνεπιβάτες που δεν φορούσαν ζώνη ή κράνος (με το πρόσχημα ότι πάνε εδώ κοντά?), οδηγούς που είχαν σταθμεύσει (για λίγο?) παράνομα  πάνω σε πεζοδρόμια, σε διαβάσεις, σε θέσεις ΑΜΕΑ, σε κεντρικούς δρόμους παρεμποδίζοντας την κυκλοφορία, ακόμα και στο αντίθετο ρεύμα. Οδηγούς που μιλούσαν στο κινητό τηλέφωνο κι άλλους που δεν πειθαρχούσαν ακόμα και στις συστάσεις? της τροχαίας.

   oka 5   oka 7

Επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου, έξω από το δημαρχείο,  έγινε συνάντηση της ομάδας με το δήμαρχο της πόλης, κ. Κώστα Μαμουλάκη και άλλους αντιδημάρχους και εκπροσώπους του Δήμου. Ο κ. Μαμουλάκης ευχαρίστησε όλη την ομάδα για την πρωτοβουλία αυτή και έδωσε χρήσιμες συμβουλές στους μαθητές τονίζοντας τους τη σπουδαιότητα της ασφαλούς οδήγησης και την τήρηση του Κ.Ο.Κ., ενώ ταυτόχρονα έδωσε την υπόσχεση για τη δημιουργία δύο ακόμα θέσεων ΑΜΕΑ, στο ΚΕΠ και στο ΚΑΠΗ  Γαζίου. Στην πλατεία του δημαρχείου η ομάδα προχώρησε σε συμβολική καθιστική διαμαρτυρία και συνέχισε επί της οδού Ελευθερίας όπου μοίρασε υλικό στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Γαζίου για να επανέλθει στο σχολείο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλη τη διαδρομή οι τρεις εκπρόσωποι της τροχαίας ήταν πολύ κοντά στους μαθητές εξηγώντας τους  τους κινδύνους από το οδόστρωμα και τις παραβάσεις ενώ παράλληλα τους συμβούλευαν πώς να λειτουργούν τόσο  ως πεζοί όσο και ως οδηγοί ποδηλάτων αλλά και μελλοντικοί οδηγοί δικύκλων και αυτοκινήτων? Πολύ κοντά στους μαθητές - φροντίζοντας επίσης την ασφάλειά τους και την ενημέρωσή τους - ήταν και οι εκπρόσωποι του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, οι οποίες ακολούθησαν για ένα τρίωρο τη διαδρομή δείχνοντας έτσι την ευαισθητοποίησή τους πάνω στο θέμα της οδικής ασφάλειας και της προτεραιότητάς που έχει όσον αφορά στην ενημέρωση των μαθητών καθώς και τη σπουδαιότητα του θεσμικού τους ρόλου.

Η ομάδα του προγράμματος, δύο εκπαιδευτικοί και είκοσι εννέα μαθητές, ευχαριστούν όλους τους φορείς που συνεργάστηκαν μαζί τους για την πραγματοποίηση αυτής της δράσης. Πιο συγκεκριμένα ευχαριστούμε θερμά τους εκπροσώπους τους  Α.Τ. Τροχαίας Αμμουδάρας  Γαζίου,  τις  κ. Ξυλούρη Ελένη, Πολάκη Μαρία, Σμπώκου Βασιλεία, εκπροσώπους του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, τον αντιδήμαρχο παιδείας του δήμου Μαλεβιζίου κ.Παπαδομανολάκη Μανόλη για την πρόταση συνεργασίας καθώς και τους κυρίους Κοτσιφό Γιάννη, πρόεδρο του Δ.Ε.Γαζίου και Λυδάκη Δημήτρη, πρόεδρο του Δ.Ο.Κ.ΑΠ.ΠΑ.Μ. Βεβαίως ευχαριστούμε θερμά τον δήμαρχό μας, κ. Κώστα Μαμουλάκη που βρίσκεται πάντα δίπλα μας αρωγός και συμπαραστάτης. Ευχαριστούμε τέλος την Περιφέρεια Κρήτης για την ευγενική χορηγία των αφισών και των αυτοκόλλητων σημάτων με σκοπό την ευαισθητοποίηση των οδηγών.

Η επιτυχία της δράσης μας οφείλεται στην κινητοποίηση και την άψογη συνεργασία όλων των παραπάνω φορέων με το σχολείο μας. Σας ευχαριστούμε όλους  πάρα πολύ που βοηθάτε στο δύσκολο έργο μας γιατί, όπως όλοι γνωρίζουμε, το σχολείο δεν παρέχει μόνο γνώση, αλλά καλλιεργεί αξίες και στάσεις ζωής!!!

 

ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ
Ειρήνη  Σφακιανάκη
Σοφία Γιασσάκη

 

Ημερίδα στο Γυμνάσιο Γαζίου

Θέμα: "Τα τροχαία συμβάντα και οι συνέπειές τους"

 

Συμπληρωματικά με τις δράσεις  που αφορούν την ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση των μαθητών μας σε θέματα οδικής ασφάλειας, θεωρήθηκε απαραίτητο από τις εκπαιδευτικούς  του προγράμματος  να υπάρξει μια ενημερωτική συνάντηση της Τροχαίας  Ηρακλείου, όχι μόνο με τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα μαθητές, αλλά και με όλους τους μαθητές του Γυμνασίου Γαζίου. Η  ομιλία ορίστηκε για τις 30 Απρίλιου 2018 στο πλαίσιο της Θεματικής Εβδομάδας με ομιλητές δύο αξιωματικούς  της Τροχαίας Ηρακλείου και συνδυάστηκε με τη συγκλονιστική μαρτυρία του  κυρίου  Μαράκη Μανώλη, εκπρόσωπο του συλλόγου ΑΜΕΑ Τάλως. Οι μαθητές είχαν την  ευκαιρία να επιμορφωθούν από τον αξιωματικό, κύριο  Καρακούδη  Στυλιανό, πάνω σε στοιχειώδη θέματα που αφορούν στην τήρηση του Κ.Ο.Κ. και  στην επίτευξη της οδικής ασφάλειας. Παράλληλα παρακολούθησαν σχετικά βίντεο, αποκαλυπτικά τόσο για τα αίτια όσο και για τις συνέπειες των τροχαίων συμβάντων. Εκείνο όμως που συγκλόνισε πραγματικά τους μαθητές ήταν η προσωπική μαρτυρία, η κατάθεση ψυχής, του κυρίου Μαράκη, ο οποίος μίλησε με απλό αλλά συνάμα ωμό τρόπο για τη δική του περίπτωση, όταν δεκαπέντε χρονών τότε, ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα και από τότε καθηλώθηκε στο αναπηρικό καροτσάκι.

    
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης οι μαθητές συμμετείχαν  ενεργά απαντώντας στις ερωτήσεις των ομιλητών εκφράζοντας παράλληλα τις δικές τους απορίες και παρατηρήσεις.

Σας παραθέτουμε μερικά στιγμιότυπα από την εκδήλωση????.

 

   oka 9  

 

   oka 8

 

Οι υπεύθυνες καθηγήτριες:
Ειρήνη Σφακιανάκη ΠΕ02
Σοφία Γιασσάκη ΠΕ07

 

 

Η ΖΩΗ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΙΜΗ


Aπό τη θεωρία? στην πράξη?   πέρασε η ομάδα του Προγράμματος Αγωγής Υγείας του Γυμνασίου Γαζίου με τίτλο: «Οδική Ασφάλεια: «Η ζωή μου?η ζωή σου...», όταν την Τρίτη 13 Μαρτίου 2018 πραγματοποίησε με επιτυχία την εκπαιδευτική επίσκεψή της στη Σχολή Υγείας και Πρόνοιας του Α.Τ.Ε.Ι. Ηρακλείου καθώς και στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου Ηρακλείου. Τα μέλη της ομάδας επισκέφτηκαν  στο χώρο του Α.Τ.Ε.Ι. και συγκεκριμένα τη σχολή Κοινωνικής Εργασίας και ενημερώθηκαν από φοιτητές και φοιτήτριες του τμήματος αυτού με  καθηγήτρια την κ. Παπαδακάκη, για τη δράση του εργαστηρίου της Σχολής στον τομέα της  οδικής ασφάλειας και για την ενεργό συμμετοχή της στην πρόληψη των τροχαίων συμβάντων. Οι  μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν στοχευμένα σχετικά βίντεο τα οποία σχολίασαν υπό την καθοδήγηση των ειδικών με τον δικό τους τρόπο.

Συζήτησαν τα  θέματα της  οδικής ασφαλείας και τις ποικίλες  παραμέτρους που σχετίζονται με αυτήν, όπως το οδικό δίκτυο, τις καιρικές συνθήκες, τον ανθρώπινο παράγοντα (έλλειψη σεβασμού στον συνάνθρωπο, απείθεια στον Κ.Ο.Κ.)κ.α. Σημαντική βιωματική δραστηριότητα ήταν για τους μαθητές του προγράμματος η οδήγηση σε ασφαλές περιβάλλον με τη βοήθεια του προσομοιωτή, ο οποίος ήταν μια νέα και μοναδική εμπειρία για τα παιδιά που για πρώτη φορά έπιαναν τιμόνι στα χέρια τους και έπρεπε να οδηγήσουν τηρώντας τον Κ.Ο.Κ.

 oka 1   oka 2 

Ακολούθησε επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής του Δήμου Ηρακλείου. Εκεί οι μαθητές, αφού χωρίστηκαν σε δύο ομάδες είχαν την ευκαιρία - εκ περιτροπής - να συμμετέχουν σε δράσεις τόσο ενημερωτικού όσο και βιωματικού χαρακτήρα. Πιο συγκεκριμένα, προηγήθηκε ενημέρωση των μαθητών από τη Δημοτική Αστυνομία Ηρακλείου για τις αρμοδιότητες της υπηρεσίας γενικά και ειδικά στον τομέα της οδικής ασφάλειας και έγινε επίδειξη προσομοίωσης  πρόσκρουσης στον ειδικό προσομοιωτή από τον κ. Κουρουμπάκη, υπεύθυνο του Πάρκου.

Ακολούθησε ενημέρωση από ειδικούς εθελοντές  και  διασώστες του ΕΚΑΒ Ηρακλείου σε ειδικά εξοπλισμένο ασθενοφόρο, το οποίο βρισκόταν στο χώρο του πάρκου για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Παράλληλα δόθηκαν στους μαθητές  γενικές  οδηγίες πρώτων βοηθειών αλλά και πιο εξειδικευμένες που σχετίζονται με την άμεση επέμβαση του ΕΚΑΒ σε περιπτώσεις τροχαίων συμβάντων. Οι μαθητές συνειδητοποίησαν τη μεγάλη σημασία της συγκεκριμένης υπηρεσίας για τη διάσωση και ασφαλή μετακίνηση και μετάβαση των τραυματιών στα νοσοκομεία.

 oka 3   oka 4

Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε με τους είκοσι εννέα μαθητές και τις τρεις εκπαιδευτικούς, κ Ειρήνη Σφακιανάκη, υπεύθυνης του προγράμματος και τις κυρίες Γιασσάκη Σοφία και Ψαράκη Κατερίνα, συμμετέχουσα και συνοδό αντίστοιχα,  να περπατάνε στο Πάρκο με την καθοδήγηση των υπευθύνων και κυρίως με τη φροντίδα για την τήρηση του Κ.Ο.Κ. Οι μαθητές προσπάθησαν να αναγνωρίσουν τα σήματα στις πινακίδες και να επισημάνουν τους κινδύνους από την μη τήρησή τους τόσο ως πεζοί όσο και ως τωρινοί αλλά και μελλοντικοί οδηγοί.  Ιδιαίτερη αναφορά έγινε  για βασικούς κανόνες όπως είναι η χρήση του κράνους  για τους ποδηλάτες και τους δικυκλιστές,  η χρήση ζώνης ασφαλείας στα αυτοκίνητα καθώς και η μη χρήση κινητού τηλεφώνου και αλκοόλ κατά την οδήγηση.

Το μήνυμα ήταν ένα και μοναδικό «Η ζωή μας είναι μοναδική και πολύτιμη και όσο περνάει από το χέρι μας?πρέπει να φροντίζουμε για αυτήν».

 

ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ
ΕΙΡΗΝΗ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗ
ΣΟΦΙΑ ΓΙΑΣΣΑΚΗ