Συναγερμός για την υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων και γνωριμίας ask.fm

 

Η ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης ask.fm είναι μια πλατφόρμα, η οποία έχει ήδη πάνω από 140.000.000 εγγεγραμμένους χρήστες (κυρίως παιδιά και εφήβους) απ' όλο τον κόσμο!
Σε αυτήν μπορεί κάποιος να δημιουργήσει ένα προφίλ με φωτογραφία (δική του ή ακόμη και ψεύτικη) για να δέχεται ερωτήσεις και να απαντά ή το αντίστροφο. Το πρόβλημα όμως είναι ότι οι ερωταποκρίσεις υποβάλλονται χωρίς το παραμικρό «φίλτρο» που μπορεί να μπλοκάρει τυχόν άσεμνες εκφράσεις ή σεξουαλικές προτροπές. Ήδη έχουν καταγραφεί διεθνώς δεκάδες περιπτώσεις cyber bullying (ηλεκτρονικής παρενόχλησης) μέσω αυτού του ιστότοπου, στον οποίο μπορεί κανείς να περιηγηθεί χωρίς να έχει κάνει εγγραφή, ενώ όσοι έχουν προφίλ μπορούν να θέτουν ερωτήσεις ανώνυμα.
Η συγκεκριμένη ιστοσελίδα που κάνει θραύση και στη χώρα μας χρησιμοποιείται περισσότερο από μαθητές ηλικίας μεταξύ 13-18 ετών και, δυστυχώς, όπως πρόσφατα έπεσε στην αντίληψή μας (δεδομένα Ιουνίου 2015) έχει γίνει η νέα διαδικτυακή μόδα και των μαθητών του σχολείου μας.
Πολλοί μαθητές μας χρησιμοποιούν την υπηρεσία ask.fm και κοινοποιούν δημόσια, πιθανόν εν αγνοία τους, προσωπικές συνομιλίες, φωτογραφίες, βίντεο κτλ. που αρκετές φορές έχουν άσεμνο, χυδαίο ή και υβριστικό περιεχόμενο.  
Προβληματίζει το γεγονός ότι  οι μαθητές που χρησιμοποιούν τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες έχουν ενημερωθεί από το σχολείο στα πλαίσια δράσεων για τους κινδύνους στο Διαδίκτυο, τους έχουν δοθεί πρακτικές συμβουλές για το πώς να τους αποφεύγουν καθώς και έντυπο υλικό για ρυθμίσεις που πρέπει να κάνουν για την ασφαλέστερη χρήση του Διαδικτύου. Παρ? όλα αυτά συνεχίζουν να παραβιάζουν τους κανόνες ασφαλούς χρήσης και καλής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο. Δυστυχώς όμως όταν ένα παιδί αποκτήσει μια μη υγιή συμπεριφορά από τα πρώτα του βήματα στο Διαδίκτυο, αυτή δύσκολα μεταβάλλεται αργότερα ακόμα και αν αποκτήσει γνώσεις και ενημέρωση για την ασφαλή χρήση. Ο ρόλος του γονέα για την πρόληψη ή αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων είναι καθοριστικός. Η επίβλεψη των παιδιών πρέπει να ξεκινήσει από τα πρώτα τους βήματα στο Διαδίκτυο. Οι γονείς πρέπει, με τη συμμετοχή των παιδιών τους, να θέσουν σαφή όρια και κανόνες για την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου και, κυρίως, να διαθέσουν χρόνο που θα μοιράζονται με τα παιδιά τους για να υπάρχει δίαυλος σύνδεσης και επικοινωνίας. Αυτό θα αποτρέψει τα παιδιά από το να καταφεύγουν στον υπολογιστή λόγω ανίας ή για να καλύψουν συναισθηματικά κενά.
Παρ? όλα αυτά ακόμη κι αν μέχρι τώρα δεν υπήρξε ο σωστός χειρισμός, δεν μπορούμε να αφήσουμε τα παιδιά αβοήθητα. Ως σχολείο είμαστε υποχρεωμένοι να σας ενημερώσουμε για τη ευρεία χρήση της ιστοσελίδας κοινωνικής δικτύωσης ask.fm από μαθητές μας για να το ερευνήσετε και να πάρετε ότι μέτρα κρίνετε εσείς απαραίτητα ώστε τα παιδιά να μην εκθέτουν εσάς, το σχολείο, αλλά πάνω από όλα, τον εαυτό τους. Εμείς μπορούμε να προτείνουμε κάποιες καλές πρακτικές που ίσως βοηθήσουν αν αποφασίσετε να τις υιοθετήσετε:

   Η πρόσβαση στο Διαδίκτυο για να είναι ελεγχόμενη πρέπει να επιτρέπεται από υπολογιστή που βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού και όχι από φορητά μέσα (πχ. κινητά, tablets κλπ.). Οι περισσότερες συνομιλίες μαθητών στην Ask ή στο Facebook γίνονται μεταμεσονύκτια ή ξημερώματα.
   Βάζουμε όριο χρήσης υπολογιστή έως 2 ώρες την ημέρα, διαφορετικά ενδέχεται σταδιακά οι χρήστες (ειδικά όσοι παίζουν παιχνίδια ή χρησιμοποιούν ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης)  να οδηγηθούν σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση που ονομάζεται εθισμός.
   Συζητάμε με τα παιδιά μας για τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Ask κλπ.), με υπομονή και ηρεμία. Ένας  καλός τρόπος για να ξεκινήσουμε τη συζήτηση είναι να τα ρωτήσουμε αν έχουν δημοσιεύσει κάτι στο Διαδίκτυο για το οποίο θα ένιωθαν άβολα ή ντροπή αν το έβλεπε κάποιος ενήλικας πχ. γονέας, ένας καθηγητής τους ή ένας κάτοικος της περιοχής. Ζητάμε από τα παιδιά μας να μας δείξουν την ιστοσελίδα τους στο ask.fm ή στο facebook (αν διαθέτουν). Αν στο προηγούμενο ερώτημα έχουν απαντήσει με ειλικρίνεια και η απάντηση είναι ΟΧΙ θα μας δείξουν πρόθυμα τις ιστοσελίδες τους. Αν δεν θέλουν να το κάνουν τότε υπάρχει πρόβλημα και χρειάζεται αντιμετώπιση.
?    Τους επισημαίνουμε ότι: «τα γραπτά μένουν»  και ενδέχεται να τους φέρουν σε δύσκολη θέση στο μέλλον (στις σπουδές τους ή στην επαγγελματική τους αποκατάσταση). Προσέχουμε  τι δημοσιεύουμε στο Διαδίκτυο, δεν είμαστε αόρατοι, αφήνουμε ίχνη και μπορούν να μας εντοπίσουν.
?    Διαβάζουμε τους όρους χρήσης και την πολιτική απορρήτου μιας υπηρεσίας πριν τους αποδεχτούμε και κάνουμε εγγραφή, για να γνωρίζουμε τον τρόπο με τον οποίο η υπηρεσία θα διαχειρίζεται τα προσωπικά μας δεδομένα. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι και το Facebook και η Ask αποθηκεύουν προσωπικά δεδομένα ακόμα και σε περίπτωση απενεργοποίησης του λογαριασμού και τα δίνουν σε τρίτα άτομα αν τους ζητηθεί. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες (στην προκειμένη περίπτωση τα παιδιά) χάνουν τον έλεγχο των  προσωπικών τους δεδομένων από τη στιγμή που τα «ανεβάζουν» στο Διαδίκτυο.
?    Στα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, κλπ. αναφέρεται ρητά στους όρους χρήσης ότι δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται από άτομα με ηλικία μικρότερη των 13 ετών. Φροντίζουμε λοιπόν να απενεργοποιήσουμε άμεσα το λογαριασμό των παιδιών μας αν είναι   μικρότερα των 13 ετών.


Μερικοί ακόμα βασικοί κανόνες που πρέπει να τηρούμε για να χρησιμοποιούμε με περισσότερη ασφάλεια το Διαδίκτυο είναι:
  Δεν συνομιλούμε με αγνώστους στο Διαδίκτυο.
?    Χρησιμοποιούμε ψευδώνυμο και όχι το ονοματεπώνυμό μας.
?    Κάνουμε τις απαραίτητες ρυθμίσεις για να προστατεύουμε τα προσωπικά μας δεδομένα.
?    Προσέχουμε τι δημοσιεύουμε. Αν δημοσιεύσουμε προσωπικά δεδομένα τρίτων πρέπει να 
     έχουμε πάρει την άδειά τους ή των κηδεμόνων τους αν πρόκειται για ανήλικα άτομα.

?    Ακολουθούμε κανόνες καλής συμπεριφοράς και στο Διαδίκτυο όπως στην πραγματική μας
     ζωή. Θα λέγαμε τα ίδια σε κάποιον αν τον είχαμε απέναντί μας;

Το Γυμνάσιο Γαζίου  είναι ένα σχολείο ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένο σε θέματα ασφαλούς χρήσης του Διαδικτύου. Μόλις έπεσε στην αντίληψή μας το γεγονός θορυβηθήκαμε και επικοινωνήσαμε άμεσα με την Υπηρεσία Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και ζητήσαμε να ελέγξουν τη νομιμότητα των δικτυακών τόπων που επιτρέπουν ανώνυμες δημοσιεύσεις και ενθαρρύνουν τη χυδαία γλώσσα και να προβούν σε ενέργειες ώστε να πιέσουν την εταιρεία να ενσωματώσει φίλτρα μέσω των οποίων θα «κόβονται» τα υβριστικά, σεξουαλικά ή προσβλητικά σχόλια των χρηστών. Σας διαβεβαιώνουμε ότι εμείς θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε δράσεις και να παρέχουμε προς όλα τα μέλη της σχολικής μας κοινότητας ενημέρωση, οδηγίες, συμβουλές  και ένα πλήθος άρθρων για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο στο δικτυακό τόπο του σχολείου. Χρειαζόμαστε όμως την αμέριστη συνεργασία σας και την ενεργή δράση σας.

 

Η επιτροπή του σχολείου για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο